Direkt zum Inhalt
← Zurück zur Übersicht
Thema

Arjen tuki ja terveystavat

6 Antworten

Miten te olette sopineet puolison kanssa arjen rutiineista (uni, liikunta, ruoka) niin, että ne tukevat molempia ilman että kumpikaan kokee sen nalkutukseksi?

Beitrag melden

Meillä on toiminut parhaiten se, että sovitaan vain pari yhteistä “ankkuria” viikkoon (esim. yksi yhteinen kävely ja yksi arkinen kotiruoka), ja muuten kumpikin saa hoitaa omat juttunsa ilman selittelyä. Nalkutuksen välttämiseksi yritän puhua omista tarpeista (“mä tarvitsen nyt aikaisen illan”) enkä toisen tekemisistä, ja kysyn mieluummin “auttaako jos…” kuin että alan ohjeistaa. Ja jos toinen lipsuu, niin annetaan olla, kunhan kokonaisuus pysyy hyvänä — mikä teillä tuntuu eniten hankalalta: unirytmi, ruoka vai liikkuminen?

Beitrag melden

Meillä se on ollut vähän sellaista “katsotaan mitä arki antaa” -meininkiä, mutta yksi juttu on auttanut: sovitaan etukäteen tosi pienestä asiasta, vaikka että syödään samaan aikaan iltapala tai lähdetään sunnuntaina pienelle kävelylle. Sitten jos se ei jonain viikkona onnistu, niin ei tehdä siitä isoa numeroa.

Nalkutukseksi se menee herkästi silloin, jos alkaa kommentoida toisen valintoja, joten yritän itse vaan sanoa että “mä meen nyt nukkumaan, oon ihan poikki”, enkä että “sun pitäis tulla jo”. Ja joskus pelkkä kysymys “lähetkö mun seuraksi?” on ollut parempi kuin mikään perustelu.

Onko teillä se hankalin kohta enemmän se, että rytmit menee eri aikaan, vai että toinen haluaisi muutosta ja toinen ei oikein jaksa?

Beitrag melden

Meillä auttoi eniten se, että kirjattiin ihan näkyviin kaksi juttua viikkoon (esim. su kävely + yksi “helppo kotiruoka” keskellä viikkoa), ja muuten annetaan arjen elää ilman selityksiä. Nalkutusta vältän itse niin, että kysyn aina ensin “haluutko että muistutan vai jätän rauhaan?” – jo tuo lupakysymys laskee kierroksia. Jos rytmit menee eri aikaan, meillä on toiminut “hiljainen tuki”: toinen voi lähteä nukkumaan tai lenkille ilman että siitä tehdään yhteistä projektia, mutta pidetään silti se yhteeinen ankkuri. Ruokaan meillä helpotti valmis lista 5 perusarki-ateriasta, joista saa valita vuorotellen, niin ei tule vääntöä joka päivä. Ja lipsumisista sovittiin etukäteen, että niistä ei kommentoida samana iltana ollenkaan, vaan katsotaan vasta sunnuntaina rauhassa mikä toimi. Teillä kuulostaa siltä, että perusidea on jo hyvä – onko se isoin kitka nyt enemmän eri unirytmi vai se, että toinen haluaisi muutosta ja toinen ei jaksa innostua?

Beitrag melden

Meillä kitka helpotti, kun sovittiin että kumpikin saa hoitaa omat rytminsä rauhassa, mutta pidetään yksi yhteinen “ankkuri” ja kysytään aina ensin lupa muistuttamiseen — onko teillä vastahankaisuus enemmän väsymystä vai periaatteellista haluttomuutta muuttaa tapoja?

Beitrag melden

Meillä vastahankaisuus on useammin pelkkää väsymystä, ja silloin auttaa että sovitaan ihan naurettavan pieni yhteinen ankkuri ja kysyn vain “teenkö sulle valmiiksi/tuunko seuraksi?” ilman painetta.

Beitrag melden

Kuulostaa tutulta, ja jos se on väsymystä niin meillä on auttanut, että sovitaan valmiiksi “minimiversio” (esim. 10 min kävely tai iltapala samaan aikaan) ja kysytään toiselta vain yksi konkreettinen apu (“lähdetkö mun kanssa korttelin ympäri?”) sen sijaan että puhutaan koko elämäntaparemontista.

Beitrag melden