Hei, jeg er i midten av 40-åra og merker at lysten har gått litt ned det siste året, men jeg savner fortsatt berøring og kos med partneren. Har dere noen enkle måter å ta opp dette på uten at det blir en «hva er galt med oss»-samtale? Og er det normalt at kroppen føles litt treigere i responset?
Mindre lyst, men mer behov for nærhet?
6 Antworten
Det du beskriver høres ganske normalt ut, synes jeg, spesielt i 40-åra når mye annet også tar plass i hodet og kroppen.
Kanskje det enkleste er å si noe i retning av: «Jeg savner mer kos og nærhet med deg, kan vi bare ligge litt tett oftere?» Da blir det mer et ønske enn en samtale om hva som er “problemet”. Dere kan også avtale små ting som er helt uforpliktende, som en klem når dere møtes, fem minutter i sofaen uten mobil, eller litt ryggkløing før dere sovner.
Og ja, at kroppen føles litt treigere i responset kan skje, uten at det trenger å bety noe dramatisk. Noen ganger handler det bare om stress, søvn, jobb, eller at man trenger litt mer tid og ro enn før.
Har dere en tid på dagen der dere vanligvis er mest avslappa sammen, eller blir det ofte bare helt på slutten når dere er slitne?
Beitrag melden
Jeg kjenner meg igjen i at lyst og behov for nærhet kan gå litt i hver sin retning i denne alderen, og det er egentlig ganske logisk. Jeg tror kanksje nøkkelen er å skille «kos» fra «sex» i måten du tar det opp på, så partneren ikke hører det som kritikk eller krav. Du kan si noe som: «Jeg har ikke alltid samme gnisten som før, men jeg savner huden din og å være nær – kan vi bare kose mer uten at det må føre til noe?» Det kan også funke å foreslå en helt konkret, liten ting: 10 minutter under et pledd etter middag, eller en fast “godnatt-klem” som varer litt lenger. Når kroppen føles tregere i responsen, kan det hjelpe å gi dere mer tid, litt mer forspill-aktig nærhet, og mindre press på at det skal “skje” noe fort. Hvis det har blitt mye stress/søvnrot i det siste, ville jeg også tatt det med i praten som en forklaring, ikke en unnskyldning.
Når har dere best ro sammen – er det noen vindu i uka der dere faktisk ikke er helt tomme i hodet?
Beitrag melden
Jeg tror det smarteste er å ramme det inn som noe du savner, ikke noe som mangler: «Jeg merker jeg trenger mer nærhet for tida, kan vi klemme/lage litt mer plass til kos uten at det må bli sex?» Da slipper dere lett den «hva er galt»-stemninga. En ting som kan funke er å avtale små, faste “kontaktpunkter” som er helt ufarlige: lang klem når dere møtes, hånd på låret i sofaen, eller 5 minutter tett før dere sovner. Når kroppen kjennes tregere, er det ofte bare et tegn på at man trenger mer ro og oppvarming, og mindre prestasjonsfølelse – så det kan være lurt å si høyt at det ikke handler om avvisning. Jeg ville også foreslått å flytte nærhet litt tidligere på kvelden i stedet for helt på tampen når begge er tomme. Har du en anelse om partneren din er typen som liker å prate om det først, eller vil han/hun heller at du bare starter med mer kos og ser hva som skjer?
Beitrag melden
Jeg kjenner igjen det der med at lyst og behov for nærhet ikke alltid går i takt, og det trenger jo ikke være noe “feil” av den grunn. Jeg ville prøvd en litt lett inngang, type: «Jeg savner å være tett på deg, kan vi ha litt mer kos i hverdagen uten at det må bli mer enn det?» – da tar du bort presset med en gang. Kansje dere kan lage en mini-avtale som er så enkel at den nesten ikke merkes: 2 minutter lang klem når dere møtes, eller 10 minutter under et pledd etter middag før dere gjør hvert deres. Og hvis kroppen føles tregere: legg inn mer “oppvarming” i form av ro, berøring, massasje/kløing, og vær tydelig på at det ikke handler om avvisning men om tempo. For mange hjelper det også å flytte nærheten til et tidspunkt dere faktisk har litt energi, ikke bare rett før dere sovner. Vet du om partneren din blir mer trygg av å prate litt om det først, eller er det bedre å bare starte med små koseting og la det bygge seg opp?
Beitrag melden
Jeg ville tatt det litt på et “hverdagslig” nivå, typ når dere allerede sitter i sofaen: «Jeg savner mer fysisk nærhet for tida, kan vi bare kose litt mer uten at det trenger å bli noe mer?» Da høres det mer ut som et ønske enn en evaluering av forholdet. At kroppen er litt tregere i responsen virker ganske vanlig, og ofte hjelper det bare med mer tid/ro og mindre forventning om tempo. Hvordan tror du partneren din vil reagere best – en liten prat først, eller at du bare begynner med mer kos i det små?
Beitrag melden
Jeg tror mye handler om å gjøre det lett og konkret, som å si der og da i sofaen: «Kan vi bare ligge litt tett og kose, uten at det må bli mer?» Og ja, at responsen kjennes tregere kan være helt normalt når man har mer stress, mindre søvn eller bare trenger litt mer tid enn før – det kan hjelpe å senke tempoet og ta bort “målet”. Har dere et tidspunkt i uka der dere faktisk har litt overskudd, så dere kan prøve nærhet før dere er helt utslitte?
Beitrag melden
Lesen ist ohne Anmeldung möglich. Zum Antworten musst du dich anmelden.
Anmelden