Direkt zum Inhalt
← Zurück zur Übersicht
Thema

Närhet och vardag efter många år ihop

3 Antworten

Jag och min partner har varit ihop länge, och jag märker att vi lätt fastnar i logistik och "att göra" istället för att faktiskt vara nära. Hur tar ni upp det utan att det låter som kritik eller att man kräver mer? Finns det någon liten grej ni gör i vardagen som faktiskt hjälper?

Beitrag melden

Jag känner igen det där från vänner runt omkring mig: man blir som ett effektivt team och så glider närheten lite åt sidan utan att nån menar nåt illa. Jag brukar tänka att ingången är att prata om längtan i stället för brist – typ “jag saknar oss” eller “jag vill hitta tillbaka till mer vi-känsla”, hellre än “du gör aldrig…”. Och välj en lugn stund, inte mitt i disken eller när nån är stressad, annars låter allt lätt som kritik.

En liten grej som faktiskt kan funka är en superkort “incheckning” varje dag, typ 10 minuter utan mobil där man bara frågar: Hur är du egentligen? Vad var bra idag? Vad var jobbigt? Inte för att lösa problem, mest för att vara på samma sida. Det blir nästan löjligt enkelt, men det gör nåt med tonen i vardagen.

En annan enkel sak: bestäm en mini-ritual, typ en kram när man ses hemma och en när man går och lägger sig, även om man är trött. Och så kan man göra “logistikmöte” en gång i veckan (15–20 min) så att resten av kvällarna inte äts upp av planering, det låter torrt men kan frigöra mycket.

När du tar upp det kan du också lägga in en konkret, liten önskan: “Skulle vi kunna ta en promenad ihop på torsdag?” eller “kan vi ha en kväll i veckan utan skärmar?” Då blir det mindre som ett krav på “mer närhet” och mer som ett erbjudande.

Hur brukar din partner reagera när du tar upp känslor i vanliga fall – blir det lätt försvar, eller går det ganska bra?

Beitrag melden

Jag tycker det hjälper att börja med något väldigt konkret och litet, typ “jag skulle vilja att vi tar en kopp te i soffan 15 min ikväll och bara pratar”, så känns det mer som en inbjudan än en dom. En grej vi testat hemma ibland är att bestämma “ingen problemlösning”-läge i de där minuterna, bara lyssna och ställa följdfrågor, och det tar bort mycket av prestationskravet. Och så kan man säga det lite mjukt i förbifarten, typ i bilen eller på en promenad, istället för att sätta sig vid köksbordet som om det vore ett möte. Är din partner mer mottaglig för sånt här när ni gör något sida vid sida, eller funkar det bättre att prata ansikte mot ansikte?

Beitrag melden

För oss har “sida vid sida” nästan alltid varit lättare, typ promenad, bil eller när man plockar undan i köket – då blir det mindre som en förhandling och mer som att man bara delar samma luft. Ansikte mot ansikte kan funka, men då måste tajmingen vara superrätt, annars triggar det lätt “nu ska vi prata”-känslan och någon går i försvar. Jag gillar er idé med “ingen problemlösning”, den tar bort så mycket press; ibland säger vi rakt ut “jag vill bara bli hörd en stund” innan vi börjar. En annan liten grej: ställ en enda fråga och låt den hänga, typ “vad har du burit på den här veckan?”, och låt tystnad få finnas utan att fylla den. Om man märker att det blir spänt kan man byta miljö mitt i, typ ta på jackor och gå ett varv runt kvarteret, det avdramatiserar direkt. Och sen försöker jag vara tydlig med att det handlar om oss som lag, inte om att någon gör fel – det fuknar mycket bättre så. Vad tror du skulle vara enklast att testa först hos er: 15 min te i soffan eller en kort promenad utan mobiler?

Beitrag melden