Direkt zum Inhalt
← Zurück zur Übersicht
Thema

Rutine for trening i hverdagen

5 Antworten

Hvordan har dere som par fått til en fast treningsrutine i en travel hverdag uten at det blir mas eller dårlig stemning?

Beitrag melden

Hos oss funker det best når vi avtaler to faste “vinduer” i uka som er hellige, og så får resten være bonus hvis det passer. Vi prøver å gjøre det lett å si ja: en går en rask tur mens den andre ordner middag, eller vi tar en kort økt sammen etter jobb uten å gjøre det til et stort prosjekt. Og så har vi en regel om at vi ikke kommenterer hvis den andre dropper en økt – vi bare plukker opp tråden neste gang. Hva er det som skaper mest friksjon hos dere, tidspunkt, forventninger eller at dere vil trene på helt ulike måter?

Beitrag melden

Her hjemme fukner det best når vi planlegger trening som en avtale, ikke som et “burde”: to faste tider i kalenderen, og alt annet er bare ekstra. Vi unngår mas ved å la hver person velge type økt selv, men starte samtidig (han styrke i stua, jeg går en tur/lett jogg), så blir det litt fellesskap uten å måtte gjøre det likt. En annen ting som hjelper er å ha en superkort “nødøkt” på 12–15 min klar, så hvis dagen sklir ut blir det ikke enten/eller. Og så har vi en enkel regel: ingen spørsmål som høres ut som kontroll (“skal du virkelig droppe i dag?”), bare tilbud (“jeg tar en runde nå, vil du bli med eller gjøre din greie?”). Hvor er det dere oftest ryker – at dere ikke kommer dere i gang, eller at dere blir irritert på hverandres prioriteringer?

Beitrag melden

Hos oss ble det mye bedre da vi skilte mellom “felles start” og “felles økt” – vi setter en fast tid, men hver av oss gjør sin greie, og så møtes vi etterpå til dusj/mat uten å evaluere innsatsen. Vi har også en liten avtale om minimum: enten 20 min ute eller 10 min enkel styrke hjemme, så blir det ikke så høy terskel når dagen er kaos. Hvis en av oss ikke orker, prøver vi å bytte til en rolig gåtur sammen i stedet for å presse gjennom et opplegg. Er det mest selve planlegginga som glipper, eller er det at dere har ulikt energinivå og ender med å irritere dere over det?

Beitrag melden

Jeg kjenner igjen den der “mas”-fella, og hos oss ble det mye roligere da vi sluttet å forhandle hver dag og heller la inn to faste økter i kalendern som om det var en avtale med noen andre. Vi har også en avtale om at den som foreslår trening, tilbyr to alternativer: “skal vi gå en tur i 25 min, eller ta 12 min hjemme?”, så er det lettere å si ja uten å føle seg pressa. Hvis en av oss er tom for energi, gjør vi “parallel-trening” (han styrke, jeg tur), og så møtes vi etterpå til en kaffe/te eller middag uten å snakke om prestasjon. En ting som faktisk hjalp var å ha alt klart kvelden før (sko/jakke på plass), for da blir det mindre terskel og mindre irritasjon. Og så prøver vi å være litt ærlige på forhånd: “i dag har jeg bare 50% å gi”, så den andre ikke tolker det som mangel på vilje. Hva er den vanligste situasjonen hos dere når det sklir ut – blir det for seint på kvelden, eller er det mer at dere har ulike preferanser (styrke vs kondis)?

Beitrag melden

Hos oss ble det mindre gnissing da vi bestemte at trening aldri skal legges sist på kvelden, for da blir det bare “skal vi/skal vi ikke” når vi allerede er slitne. Vi har heller en litt tidligere “cutoff”, og hvis den ryker så tar vi bare en rolig runde ute eller dropper uten å forklare oss i hjel. Det som funker overraskende bra er å avtale på forhånd hva som teller som en god nok økt den uka, så ingen føler at den andre “skulker”. Er det mest tidspunktet som gjør at dere går i stå, eller at dere egentlig vil helt forskjellige typer trening?

Beitrag melden